otec Martin Holík

Otec Martin Holík

Komentář Kateřiny Šimáčkové: Státy se udržují těmi ideály, z nichž se zrodily

Komentář Kateřiny Šimáčkové: Státy se udržují těmi ideály, z nichž se zrodily

Řada z nás si v prvním momentu ani neuvědomí, že správná odpověď na otázku, kdy vznikl náš stát, je 1. ledna 1993. Těžko se nám hledá i odpověď na otázku, jaký byl vlastně étos a důvod vzniku tohoto nového státu. Poctivá odpověď pravděpodobně zní, že důvodem vzniku samostatné české republiky bylo, že nám nevyšel projekt federace se Slovenskem.

Hlavní rubrika: Komentáře Proglasu
Rubriky: Komentáře Proglasu
Datum zveřejnění: 20. října 2018

Při definování tradičních ideálů, které stály při vzniku naší moderní státnosti, se tak obracíme k jiným datům, více vyjadřujícím tradice, které náš dnešní stát formovaly. Pořád je to pro velkou část našich občanů étos sametové revoluce a téma znovunastolení demokracie a ochrany lidských práv či návratu do Evropy. Od té doby je náš ústavní systém založen na principech pluralitní otevřené společnosti, vycházející z  respektu ke každé lidské bytosti a její svobodě, důstojnosti a rovnosti s ostatními.

Podle prvního článku české ústavy je naše ústavnost založena na třech základních pilířích, kterými jsou demokracie, vláda práva a úcta k právům a svobodě jednotlivce. Ústavní pořádek tak garantuje rovnost lidí a lidskou svobodu a jen ty otevírají pole pro uplatnění odpovědnosti i sounáležitosti ve státě žijícího společenství. 

Pohledem českého ústavního soudnictví byly hned v prvním roce našeho státu, v prosinci 1993, definovány důležité hodnoty, které jsou či by měly být majákem pro každého českého právníka. Stalo se to v nálezu, jehož soudcem zpravodajem byl Vladimír Klokočka a jímž Ústavní soud rozhodl o ústavnosti zákona o protiprávnosti komunistického režimu.[1] V tomto nálezu jsme se přihlásili k tomu, že jsme státem, v němž „hodnoty a cíle sledované legislativou musí být spravedlivé“. Ústavní soud dále vyzvedl, že „naše nová ústava není založena na hodnotové neutralitě, není jen pouhým vymezením institucí a procesů, ale včleňuje do svého textu i  určité  regulativní   ideje,   vyjadřující  základní nedotknutelné  hodnoty  demokratické  společnosti.  Česká ústava akceptuje  a  respektuje  princip  legality  jako součást celkové koncepce  právního  státu,  neváže  však  pozitivní  právo jen na formální legalitu, ale výklad a použití právních norem podřizuje jejich    obsahově-materiálnímu     smyslu,    podmiňuje    právo respektováním  základních   konstitutivních  hodnot  demokratické společnosti a těmito hodnotami také užití právních norem měří.“

Krom tradice, vzešlé ze změny v listopadu 1989, nemůžeme v tomto čase opomenout ani tradici začátku moderní československé státnosti v roce 1918, tedy před sto lety.

A jaké tři inspirace československé první republiky mi připadají pro dnešní dobu důležité?

Jako právničce z Brna mi vytane první důležitá vzpomínka, a to na vysokou úroveň tehdejší právní vědy. Brněnská právní věda, rozvíjená na Masarykově univerzitě, byla mezi dvěma světovými válkami na evropské špičce - normativní teorie práva navazující na Kantovu filozofii měla vedle Němce Hanse Kelsena druhého svého nejdůležitějšího představitele v brněnském profesorovi a děkanovi Františku Weyrovi. I jeho přičiněním byla naše Ústava z roku 1920 obdivovaným právním dokumentem, zajišťujícím dělbu mocí, zakotvujícím jako jedna z prvních roli ústavního soudu a chránícím práva jednotlivce.

Již jsem ve jménu naší univerzity zmínila další zásadní prvorepublikovou inspiraci, a to jméno Masarykovo. Třeba podle názoru francouzské právnické legendy - Roberta Badintera by nyní byl ideálním lídrem dnešní Evropy – intelektuál, vizionář i praktický politik, schopný vnést do běžného politického diskursu idealismus a humanismus, spojit vlastenectví s odpovědností za celý svět. Pro pravdu a spravedlnost byl ochoten zastávat nepopulární, ale eticky zdůvodněné názory a posléze o nich dokonce skoro všechny přesvědčit.

Díky Masarykovi u nás víme, že každé falzum musíme odhalit, byť by to byl rukopis, lichotící našemu národovectví, že nesmíme dopustit, aby byl odsouzen nevinný, byť bychom díky jeho etnicitě a svým předsudkům byli přesvědčeni o jeho vině. Masaryk nám připomínal, že sociální solidarita je etický příkaz, na který nelze zapomenout. A taky přijal jméno po své ženě. Tomáš Garrigue Masaryk.  

To mne vede ke třetí důležité inspiraci z doby před sto lety. První československá republika byla totiž též evropskou šampiónkou v ženské rovnosti. Ženy v Československu jako jedny z prvních v Evropě získaly volební právo a též poměrně brzy studovaly na vysokých školách. Vždy si vzpomenu na první právničky, které u nás promovaly. Miladu Horákovou, která byla odvážnou a přímou političkou, vůdčí postavou ženského hnutí, hrdinkou popravenou komunistickým režimem pro svou charakternost, doufám, že všichni známe. Ale co třeba Anděla Kozáková Jírová - byla první ženou v Československu, která získala akademický titul doktorky práv, a stala se také první československou notářkou. A nebyla první notářkou jen u nás, ale i v celé Evropě. Obávám se, že teď v evropském srovnání míry ženského zastoupení jsme na tom mnohem hůře než v době první republiky. Právě i respektem k ženské rovnosti a snahou o férové zastoupení žen v mocenských pozicích by pro nás československá právní republika mohla být inspirací.

Kateřina Šimáčková pro Radio Proglas

říjen 2018

Audioverze

Někdo mě přijal

Připomeňme si ústřední pravdu našeho života: přišli jsme na svět, protože nás někdo přijal; jsme stvořeni pro lásku, jsme povoláni ke společenství a bratrství. Tento fakt našeho bytí nás podepírá zejména v dobách nemoci a křehkosti.

Při vstupu na internet

Všemohoucí, věčný Bože, tys nás stvořil ke svému obrazu a nařídil nám, abychom všechno dobré, pravdivé a krásné hledali především v božské osobě tvého jednorozeného Syna, našeho Pána, Ježíše Krista.
Prosíme tě, dej, abychom na přímluvu svatého Izidora, biskupa a učitele, na cestách internetem vedli své ruce a oči k tomu, co je milé tobě, a každého člověka, kterého potkáme, přijímali s láskou a trpělivostí.
Skrze Krista, našeho Pána. Amen.