otec Martin Holík

Otec Martin Holík

Poselství papeže Františka k 52. světovému dni míru 1. ledna 2019

Poselství papeže Františka k 52. světovému dni míru 1. ledna 2019

Každoroční poselství papežů. To letošní má motto: Dobrá politika je ve službě pokoje.
Autorizovaný, lepší překlad je zde.

Hlavní rubrika: Křesťanství, církev, společnost
Rubriky: Křesťanství, církev, společnost
Datum zveřejnění: 27. prosince 2018

Poselství papeže Františka k 52. světovému dni míru 1. ledna 2019

Dobrá politika je ve službě pokoje

  1. "Pokoj tomuto domu"

Když Ježíš posílal své učedníky na misi, řekl jim: "Když vejdete do některého domu, nejprve řekněte: ,Pokoj tomuto domu!' Pokud tam bude člověk hodný pokoje, váš pokoj na něm spočine; pokud ne, vrátí se k vám" (Lk 10, 5 - 6).

Nabídka pokoje je jádrem poslání Kristových učedníků. A tato nabídka je určena všem lidem, kteří uprostřed tragédií a násilí lidských dějin doufají v pokoj. (1 "Dům", o kterém Ježíš říká, to je každá rodina, každé společenství, každá země, každý kontinent ve své jedinečnosti a ve svých dějinách; a především je to každá osoba, bez rozdílu a diskriminace. A je to i náš "společný dům": planeta, kterou nás Bůh poslal obývat a o kterou se máme pečlivě starat.
Toto je také mé přání na začátku nového roku: "Pokoj tomuto domu!"

2. Výzva dobré politiky


Klid se podobá naději, o níž říká Charles Péguy (2: Je jako křehký květ, který se snaží rozkvést uprostřed skal násilí. Známe to: snaha získat moc za každou cenu vede ke zneužívání a nespravedlnosti. Politika je základním prostředkem pro budování občanského života a lidského díla, ale pokud ji její aktéři neprožívají jako službu lidskému společenství, může se stát nástrojem útlaku, marginalizace a dokonce destrukce.

"Kdo chce být první" - říká Ježíš - "ať je poslední ze všech a služebník všech" (Mk 9, 35). Jak zdůraznil papež sv. Pavel VI .: "Když se bere politika na všech jejích různých úrovních - místní, regionální, národní i světové - skutečně vážně, potvrzuje to povinnost člověka, každého člověka, uznat konkrétní realitu a hodnotu svobodné volby, která mu je dána, aby se společně s druhými usiloval uskutečnit dobro města, národa, lidstva ". (3

Politická funkce a odpovědnost představuje ve skutečnosti trvalou výzvu pro všechny ty, kteří přijali mandát sloužit vlastní zemi, ochraňovat ty, kteří v ní bydlí, a pracovat na vytváření podmínek pro důstojnou a spravedlivou budoucnost. Pokud se politika uskutečňuje na bázi respektování života, svobody a důstojnosti osob, může se stát skutečně znamenitou formou lásky k bližnímu.

3. Láska k bližnímu a lidské ctnosti: základ politiky sloužící lidským právům a pokoji

Papež Benedikt XVI. připomněl, že "každý křesťan je povolán k takové lásce ve shodě se svým povoláním a podle možností působení v polis (městě). [...] Když jej oživuje láska, angažovanost ke společnému dobru má větší hodnotu než čistě sekulární a politické úsilí. [...] Je-li je činnost člověka na zemi inspirována a podporována láskou, přispívá k budování toho univerzálního Božího města, ke kterému směřují dějiny lidské rodiny ".(4 Je to program, ve kterém se mohou najít všichni politici, nezávisle na jejich kulturní nebo náboženské příslušnosti, kteří chtějí společně pracovat pro dobro lidské rodiny a přitom praktikovat lidské ctnosti - spravedlnost, rovnost, vzájemný respekt, upřímnost, čestnost, věrnost - které jsou předpokladem dobrého politického řízení.

V této souvislosti je vhodné si připomenout "blahoslavenství politika" pocházející od vietnamského kardinála Françoise-Xaviera Nguyena Van Thuan, který zemřel v roce 2002 a byl věrným svědkem evangelia:

Blahoslavený politik, který svou roli náležitě zná a plně si ji uvědomuje.
Blahoslavený politik, v jehož osobě se zračí důvěryhodnost.
Blahoslavený politik, který pracuje pro společné dobro a ne pro svůj vlastní zájem.
Blahoslavený politik, který zůstává věrně důsledný.
Blahoslavený politik, který buduje jednotu.
Blahoslavený politik, který usiluje o uskutečnění radikální změny.
Blahoslavený politik, který umí naslouchat.
Blahoslavený politik, který nemá strach. (5

Každé nové volby, každé období, každý krok veřejného života představuje příležitost k návratu ke zdrojům a odkazům, jež inspirují spravedlnost a právo. Jsme přesvědčeni o tom, že dobrá politika je ve službě pokoje; respektuje a podporuje základní lidská práva, která jsou zároveň vzájemnými povinnostmi, aby se mezi současnými a budoucími generacemi vytvořilo pouto důvěry a vděčnosti.

4. Neřesti politiky

Vedle ctností bohužel v politice nechybí ani neřesti, způsobené jednak osobní neschopností, jednak pokřiveností prostředí a institucí. Všem je jasné, že neřesti politického života obírají o důvěryhodnost systémy, ve kterých se politika provádí, stejně jako podrývají autoritu, rozhodnutí a skutky osob, které se jí věnují. Tyto neřesti, které oslabují ideál pravé demokracie, jsou hanbou veřejného života a ohrožují sociální mír. Jde o korupci - v různých formách zpronevěry veřejného majetku nebo manipulativního zacházení s lidmi - o popírání práva, pohrdání společenskými pravidly, nelegální obohacování, odůvodňování moci silou nebo pod svévolnou záminkou "státního zájmu", o tendenci upevňování moci, o xenofobii a rasismus, o nezájem o životní prostředí, o plenění přírodních zdrojů kvůli okamžitému zisku a pohrdání těmi, kteří byli přinuceni k vystěhovalectví.
      
5. Dobrá politika podporuje účast mladých a důvěru ve druhé

Pokud je provádění politické moci zaměřené výhradně na ochranu zájmů několika privilegovaných jednotlivců, budoucnost je kompromitována a mladí lidé mohou být v pokušení propadnout nedůvěře, protože jsou odsouzeni zůstat na okraji společnosti, bez možnosti spoluutvářet budoucnost. Pokud však politika najde konkrétní vyjádření v podpoře mladých talentů a jejich povolání, které chtějí realizovat, ve svědomí i na tvářích se rozhostí pokoj. Vzniká jistá dynamická důvěra ve smyslu: "já ti důvěřuji a spolu s tebou věřím" v možnost pracovat společně pro společné dobro. Politika slouží pokoji, pokud se projevuje v tom, že uznává charisma a schopnosti každé osoby. "Co je hezčí než podaná ruka? Bůh chtěl, aby sloužila k dávání a přijímání. Bůh nechtěl, aby zabíjela (srov. Gn 4, 1), nebo aby způsobovala utrpení, ale aby se starala a pomáhala žít. Vedle srdci a rozumu se může také ruka stát nástrojem dialogu ". (6

Každý může přispět k budování společného domu přiložením vlastního kamenu. Autentický politický život, který se zakládá na právu a čestném dialogu mezi subjekty, pokaždé znovu povstává z přesvědčení, že každá žena, každý muž a každá generace v sobě skrývá příslib nové vztahové, intelektuální, kulturní a duchovní energie. Nikdy není jednoduché prožívat takovou důvěru, protože lidské vztahy jsou velmi složité. Zvláště v těchto dobách, kdy žijeme v atmosféře nedůvěry, zakořeněné v strachu z jinakosti nebo z cizinců, v úzkosti ze ztráty vlastních výhod. To se bohužel projevuje i na úrovni politiky v postojích uzavřenosti nebo nacionalismu, zpochybňujících bratrství, které náš globalizovaný svět tolik potřebuje. Dnes více než kdy jindy potřebují naše společnosti "tvůrce pokoje", kteří se mohou stát skutečnými posly a svědky Boha Otce, jenž chce dobro a štěstí lidské rodiny.

6. NE válce a strategii strachu

Když si sto let po skončení první světové války připomínáme mladé lidi padlé během těchto bojů a útrapy civilního obyvatelstva, chápeme dnes lépe než dřív strašné poučení z bratrovražedných válek: že totiž klid nelze nikdy redukovat pouze na rovnováhu sil a strachu. Držet někoho v ohrožení znamená ponížit ho do postavení objektu a popírat jeho důstojnost. Proto znovu tvrdíme, že stupňování zastrašování, jakož i nekontrolované šíření zbraní protiřečí morálce a hledání skutečného souladu. Teror páchaný na nejzranitelnější přispívá k odchodu celých populací do exilu, kde hledají pokojné místo. Takové politické řeči, které obviňují migranty ze všech zel a zbavují chudé naděje, jsou nepřijatelné. Namísto toho je třeba zdůrazňovat, že pokoj se zakládá na respektování každé osoby, bez ohledu na její minulost, na respektování zákonů a společného dobra, a také na respektování nám svěřeného stvoření a morálního bohatství zděděného po minulých generacích.

Zvlášť přitom myslíme i na děti, které žijí v současných konfliktních oblastech a na všechny, kteří se zasazují za ochranu jejich životů a jejich práv. Každé šesté dítě je ve světě postiženo násilím a následky války, ne-li přímo samo postavené do role vojáka či rukojmí ozbrojených skupin.

7. Velký projekt pokoje

V těchto dnech slavíme sedmdesáté výročí Všeobecné deklarace lidských práv, přijaté po druhé světové válce. V této souvislosti si připomínáme konstatování papeže sv. Jana XXIII.: "Jakmile se však v lidských bytostech probudí vědomí o jejich právech, musí se u nich probudit i uvědomění si tomu odpovídajících povinností. Vlastnění práv zahrnuje stejně povinnost vymáhat svá práva jako projev své důstojnosti; a také uznávat tato práva a respektovat jejich u všech lidských bytostí ".(7

Pokoj je totiž ovocem velkého politického projektu, který se zakládá na vzájemné odpovědnosti a závislosti lidských bytostí. Ale je to také výzva, kterou je třeba den co den přijímat. Pokoj znamená obrácení srdce a duše a je snadné rozpoznat tři nerozlučné aspekty tohoto vnitřního a společného pokoje:

- pokoj se sebou samým: odmítnutí neústupnosti, zlosti a netrpělivosti a - jak radil sv. František Saleský - projevit "vůči sobě samému trochu vlídnosti", abychom mohli nabídnout "trochu vlídnosti druhým";
- pokoj s druhými: s rodinnými příslušníky, přáteli, cizinci, chudými, trpícími... ; odvaha setkat se s nimi a vyslechnout poselství, které přináší;
- pokoj se stvořením: znovu odhalit velikost Božího daru a část odpovědnosti, která čeká na každého z nás jako na obyvatele světa, občana a tvůrce budoucnosti.

Politika pokoje, která dobře zná lidskou křehkost a počítá s ní, může vždy čerpat z ducha Mariina Magnificat, které Matka Krista Spasitele a Královna klidu zpívá jménem všech lidí: "... a jeho milosrdenství od pokolení do pokolení k těm, kdo se ho bojí. Ukázal sílu svého ramene, rozptýlil ty, kdo v srdci smýšlejí pyšně. Mocné sesadil z trůnu a ponížené povýšil. [...] neboť pamatuje na své milosrdenství, jak slíbil našim otcům, Abrahamovi a jeho potomkům navěky "(Lk 1, 50 - 55).
      
Ve Vatikánu 8. prosince 2018                   František
_____
 
1) Srov. Lk 2,14: "Sláva na výsostech Bohu a na zemi pokoj lidem dobré vůle."
2) Srov. Le Porche du Mystère de la deuxième vertu, Paříž, 1986.
3) Apoštolský list Octogesima adveniens (14. květen 1971), 46.
4) Encyklika Caritas in veritate (29. červen 2009), 7.
5) Srov. Projev na akci Civitas v Padově spojeném s výstavou: "30 dní", n. 5, 2002.
6) BENEDIKT XVI .: Promluva k představitelům Beninu, Cotonou, 19.listopadu 2011.
7) Encyklika Pacem in terris (11. dubna 1963), 24.
 
Z italského originálu Messaggio del Santo Padre Francesco per la Celebrazione della LII Giornata Mondiale della Pace přeložila do slovenštiny Mária Spišiaková. Do češtiny Martin Holík. Neautorizováno.

Někdo mě přijal

Připomeňme si ústřední pravdu našeho života: přišli jsme na svět, protože nás někdo přijal; jsme stvořeni pro lásku, jsme povoláni ke společenství a bratrství. Tento fakt našeho bytí nás podepírá zejména v dobách nemoci a křehkosti.

Při vstupu na internet

Všemohoucí, věčný Bože, tys nás stvořil ke svému obrazu a nařídil nám, abychom všechno dobré, pravdivé a krásné hledali především v božské osobě tvého jednorozeného Syna, našeho Pána, Ježíše Krista.
Prosíme tě, dej, abychom na přímluvu svatého Izidora, biskupa a učitele, na cestách internetem vedli své ruce a oči k tomu, co je milé tobě, a každého člověka, kterého potkáme, přijímali s láskou a trpělivostí.
Skrze Krista, našeho Pána. Amen.