Věty známého morálního kodexu lidstva sice vychází ze starozákonního textu, ze druhé a páté knihy Mojžíšovy, nicméně v historii byl a je souběžnými tradicemi různě členěn a upřesňován. My současníci se můžeme stát neuvěřitelnými svědky skutečnosti, že desátým přikázáním bude nově "Nezabrousíš!"
Čtenář jistě hned pozvedne obočí: Desáté? Odpověď dává gen. sekretář ČBK Stanislav Přibyl:
"Vzhledem k tomu, že deváté ´Nepožádáš manželku bližního svého´ je dnes už víceméně specifickým vystupňováním šestého ´Nesesmilníš´, šesté a deváté přikázání se spojí, tím uvolní se desátá pozice pro nový bod tohoto katechetického souhrn morálky.
Bezpochyby má přečíslování i lingvisticko - memorovací důvod. Mons. Přikryl to potvrzuje: "Když se řekne Desatero, je víceméně každému jasno. Představte si ale, jak by znělo: Nedodržuješ Jedenáctero! Překračuješ Dvanácterník! Nebo úplné zmatení při desetkrát deseti zásadách: Víš ty, hříšníku, co se píše v Dekameronu?"
Jak jsme se dále dozvěděli, podobně jako v Horském kázání (Mt 5,12) pokračuje sedmero blahoslavenství dalšími větami, nebo když po Otčenáši pokračují slova tzv. doxologie "neboť Tvé je království i moc i sláva navěky", i Desatero bude mít jakýsi neoficiální dodatek:
11. Nás neoblafneš!
Církev tak moudře reaguje Boží zvolání, které se mezi věřícími traduje již po desítky let a je jakýmsi dosud nepsaným vyjádřením daru Ducha svatého - Bázně Boží. Zároveň bude stanoveno, že tato všeobjímající tečka bude zařazena vždy až v závěru, to pro případ, že by později přece jen přibylo další přikázání, což Svatý stolec předpokládá nejdříve za několik století. Vzhledem k tomu, že úsilí je ekumenické, lze do Hodu Božího vánočního posílat své připomínky kancelářím jednotlivých křesťanských církevních autorit. Například stále není rozhodnuto, zda bude použit tvar:
Nezabrousíš! nebo Nezabrušuj!
´Desaterová´ komise při Congregatio pro doctrina fidei doporučuje doplnit Zpovědní zrcadlo pro svátost smíření u katolíků takto:
Zabrušoval jsem bezmyšlenkovitě - zabrušoval jsem bez toho, že bych věděl, jak budu vybrušovat - zabrušoval jsem nactiutrhačně - zabrušoval jsem nedostatečnou přípravou - zabrousil jsem ve vážné věci (kolikrát?) - oplácel jsem zabrušování zabrušováním (zabrušování ani vybrušování trémou hříchu nečiní).
P. Přikryl zakončuje: "Jsme hrdí, že definice tohoto přestoupení vzešla z naší země, - jak vidíme - nepřípadně často považované za ateistickou".
Po uzávěrce jsme se dozvěděli, že se nyní diskrétně zjišťuje, zda a k jaké církvi se inspirátor návrhu hlásí.