otec Martin Holík

Otec Martin Holík

Epochální změna seznamu známého jako Desatero?

Epochální změna seznamu známého jako Desatero?

(ČKK) Učitelský úřad církve stojí před potvrzením epochální změny textu známého jako Desatero. https://cs.wikipedia.org/wiki/Desatero

Hlavní rubrika: Niterné
Rubriky: Niterné
Datum zveřejnění: 3. listopadu 2017

Věty známého morálního kodexu lidstva sice vychází ze starozákonního textu, ze druhé a páté knihy Mojžíšovy, nicméně v historii byl a je souběžnými tradicemi různě členěn a upřesňován. My současníci se můžeme stát neuvěřitelnými svědky skutečnosti, že desátým přikázáním bude nově "Nezabrousíš!"
Čtenář jistě hned pozvedne obočí: Desáté? Odpověď dává gen. sekretář ČBK Stanislav Přibyl: 
"Vzhledem k tomu, že deváté ´Nepožádáš manželku bližního svého´ je dnes už víceméně specifickým vystupňováním šestého ´Nesesmilníš´, šesté a deváté přikázání se spojí, tím uvolní se desátá pozice pro nový bod tohoto katechetického souhrn morálky.
Bezpochyby má přečíslování i lingvisticko - memorovací důvod. Mons. Přikryl to potvrzuje: "Když se řekne Desatero, je víceméně každému jasno. Představte si ale, jak by znělo: Nedodržuješ Jedenáctero! Překračuješ Dvanácterník! Nebo úplné zmatení při desetkrát deseti zásadách: Víš ty, hříšníku, co se píše v Dekameronu?" 
Jak jsme se dále dozvěděli, podobně jako v Horském kázání (Mt 5,12) pokračuje sedmero blahoslavenství dalšími větami, nebo když po Otčenáši pokračují slova tzv. doxologie "neboť Tvé je království i moc i sláva navěky", i Desatero bude mít jakýsi neoficiální dodatek: 
11. Nás neoblafneš! 
Církev tak moudře reaguje Boží zvolání, které se mezi věřícími traduje již po desítky let a je jakýmsi dosud nepsaným vyjádřením daru Ducha svatého - Bázně Boží. Zároveň bude stanoveno, že tato všeobjímající tečka bude zařazena vždy až v závěru, to pro případ, že by později přece jen přibylo další přikázání, což Svatý stolec předpokládá nejdříve za několik století. 
Desatero_555px-2nd_century_Hebrew_decalogueVzhledem k tomu, že úsilí je ekumenické, lze do Hodu Božího vánočního posílat své připomínky kancelářím jednotlivých křesťanských církevních autorit. Například stále není rozhodnuto, zda bude použit tvar: 
Nezabrousíš! nebo Nezabrušuj!
´Desaterová´ komise při Congregatio pro doctrina fidei doporučuje doplnit Zpovědní zrcadlo pro svátost smíření u katolíků takto: 
Zabrušoval jsem bezmyšlenkovitě - zabrušoval jsem bez toho, že bych věděl, jak budu vybrušovat - zabrušoval jsem nactiutrhačně - zabrušoval jsem nedostatečnou přípravou - zabrousil jsem ve vážné věci (kolikrát?) - oplácel jsem zabrušování zabrušováním (zabrušování ani vybrušování trémou hříchu nečiní).

P. Přikryl zakončuje: "Jsme hrdí, že definice tohoto přestoupení vzešla z naší země, - jak vidíme - nepřípadně často považované za ateistickou". 
Po uzávěrce jsme se dozvěděli, že se nyní diskrétně zjišťuje, zda a k jaké církvi se inspirátor návrhu hlásí.

Někdo mě přijal

Připomeňme si ústřední pravdu našeho života: přišli jsme na svět, protože nás někdo přijal; jsme stvořeni pro lásku, jsme povoláni ke společenství a bratrství. Tento fakt našeho bytí nás podepírá zejména v dobách nemoci a křehkosti.

Při vstupu na internet

Všemohoucí, věčný Bože, tys nás stvořil ke svému obrazu a nařídil nám, abychom všechno dobré, pravdivé a krásné hledali především v božské osobě tvého jednorozeného Syna, našeho Pána, Ježíše Krista.
Prosíme tě, dej, abychom na přímluvu svatého Izidora, biskupa a učitele, na cestách internetem vedli své ruce a oči k tomu, co je milé tobě, a každého člověka, kterého potkáme, přijímali s láskou a trpělivostí.
Skrze Krista, našeho Pána. Amen.